Published On: 7. september 20220 Comments

Vi er tidligt ude i år.

Belært af de sidste 5 år med IværksætterSkibet, er vi allerede gået igang med planlægningen af vores tur til Allinge i 2023.

Intet Folkemøde uden et IværksætterSkib. I 2022, hvor Folkemødet endelig var tilbage for fuld styrke, afholdte vi 25 paneler på hhv. IværksætterSkibet og vores nye IværksætterScene. Sidst nævnte vil nok tage navneforandring i 2023  – til det mere rettelige IværksætterTeltet.

Som altid var panelerne godt besøgt, og vores partnere afholdte en lang række super spændende paneler.

Vores take-away fra årets Folkemøde er at vi i 2023 bl.a. kan sætte fokus på disse områder:
  • Finansiering. Emnet er altid højaktuelt for iværksættere. Måske mere end i lang tid, da renterne stiger, kurserne falder og kapitalmarkederne/likviditeten fryser til.
  • Senior Iværksættere. Uden at vide det fik vi åbnet Pandora´s æske – på en god og konstruktiv måde. Potentialet er stort. Ældre Sagen med 908.000 medlemmer kan se potentialet i denne dagsorden for ressource stærke seniorer. Men der mangler data og man passer ikke ind i de offentlige tilbud/systemer – især hvis man allerede har nået pensionsalderen.
  • Iværksættere med handicap. Vi havde en hel formiddag allokeret til de, der på trods af et handicap ønsker at skabe egen virksomhed. Ud fra tilhørerinteresse ramte vi også her plet med et område med stort potentiale – men samtidig et område hvor de offentlige tilbud/rammer ikke matcher virkeligheden.
  • Bæredygtig omstilling. Sommerens hedebølger – ikke bare i Europa – bekræfter endnu engang at vi har skabt ubalance i klodens systemer og at der skal handles nu.
  • Blockchain. Internettets bogholderi skabte interessante debatter både på Iværksætterskibet og hos andre der beskæftigede sig med emnet (bl.a. Blockchain teltet/Concordium) Det går så hurtigt at ingen ved hvor vi står om et år. EU-reguleringen vil være godt på vej til implementering og skal stemmes igennem af et Folketing hvor de færreste vil være i stand til at forklare hvad Blockchain er.

Derudover er der sikkert 1000-vis af emner der med fordel kan tages op på IværksætterSkibet 2023. Måske vi endda, for første gang, får besøg af en fra regeringen – uanset hvem der udgør denne – eller måske endda en række ordfører fra #dkpol. Det vil vi se frem til, så det ikke kun er til skåltalerne, og på den røde løber, at politikerne viser interesse for iværksætterne.

Vi er trukket i arbejdstøjet, sammen med vores partnere, og planlægningen er hermed startet.

Vi ses i Allinge til Juni 2023….