Blog

Published On: 29. maj 20150 Comments

Ofte kræver det et innovativt produkt, en gennemført marketing-kampagne og en masse godt indhold, at få success med en crowdfunding-kampagne.
Andre gange, kan det lade sig gøre at opnå det ønskede mål, bare ved at have en idé, der er tilpas skør eller gakket til, at de besøgende vil støtte det, fordi idéen er sjov.
Her er 3 gode eksempler på crowdfunding-kampagner, der umiddelbart ikke har en fantastisk kommerciel værdi, men som giver et smil i stedet.
“Potato Salad”
Potato salad er et godt eksempel på hvor simpelt det kan være at fange en stor gruppe af menneskers interesse, og støtte dit projekt selvom det basalt set er en stor joke.
Potato salad startede d. 4 juli 2014 som et meget simpelt projekt. Målet var 10 USD, og allerede i løbet af den første dag nåede projektet over 100 USD og kom i en online avis – imponerende for et projekt der omhandler kartoffelsalat.
Resultat: Projektet endte med at gå viralt og samle 55,492 USD.
“OSTRICH PILLOW”

Ostrich Pillow blev launchet på kickstarter.com d. 18 september 2012 af firmaet STUDIOBANANATHINGS (allerede der kan man fornemme hvilken type iværksættere der er tale om).
Det Manhatten baserede firma havde lavet en pude der tillader komplet ro til en powernap hvor end man skulle få lyst til at tage sig en lur. Med puden kan man helt bogstavligt talt lave “strudsen” og stikke hovedet ind midt i foret, hvor der så er 3 huller: 1 til at trække vejret og 2 til armene så de også er varme og støtter hovedet.
Umiddelbart et lidt specielt produkt, som mange nok ville synes var lidt akavet at bruge i offentligheden. Ikke desto mindre nåede projektet sit mål på 70.000 USD 7 dage efter launch.
Resultat: Ca. 195.000 USD og lidt over 1800 backers – godt gået!
“COMBAT KITCHENWARE”
Combat Kitchenware er produktet til manden der har alt. Basalt set går idéen ud på at bringe middelalder stemningen frem når du står i køkkenet og laver mad. Ved hjælp af sværd skafter i stedet for håndtag, får du en pande med et væsentligt federe look end den sædvanlige Jamie Oliver fra Kop&Kande. Vil du gøre look’et komplet kan du samtidig tilkøbe et skjold der fungere som bordskåner. Projektet startede d. 13 november 2012 og nåede sit mål på 7.000 USD indenfor 7 dage.
Resultat: 46.261 USD og ca. 650 backers.
Om forfatteren: 
Mit navn er Christian Sodemann og jeg er en ung iværksætter på 22 år, der i 2014 startede min første virksomhed Evermart.dk.
Jeg brænder for iværksætteri, og følger derfor løbende aktivt med i hvad der sker indenfor dette miljø. Basalt set mener jeg at crowdfunding er en af de vigtigste tiltag der er kommet indenfor iværksætteri i det sidste årti. Princippet i at det er brugerne der skal bestemme hvad der er et hit, og hvad der er sh** fremfor enkelte investorer, gør crowdfunding ekstremt interessant.
Inden længe skal jeg selv i gang med en crowdfunding kampagne til et ny etableret iværksætter fælleskab med Tobias fra festli.dk. Formålet med fællesskabet er at give bedre vilkår til iværksættere, og gøre det muligt for iværksættere at hinanden med at vokse.

Leave A Comment

Kategorier