Dansk Crowdfunding Forening | Inspiration til den perfekte crowdfunding kampagne - Dansk Crowdfunding Forening

Inspiration til den perfekte crowdfunding kampagne

Skrevet af  den 
October 25, 2016

Crowdfunding er et begreb, som flere og flere iværksættere, kunstnere og forretningsdrivende får øjnene op for. Der bliver dagligt arbejdet på nye crowdfunding projekter, hvor nogen får succes, mens andre må gå tomhændet hjem. Man kommer ikke sovende til succes med crowdfunding, da konkurrencen er benhård.

I artiklen giver jeg dig inspiration til at starte den perfekte crowdfunding kampagne. Du får en lang række konkrete tips, som du kan tage action med det samme.

1. Er crowdfunding relevant for dig?

Der er ingen tvivl om, at crowdfunding er populært, og der bliver lanceret flere kampagner end nogensinde før. Det er dog ikke ensbetydende med, at det er noget for dig. Før du bruger oceaner af tid på at starte en kampagne, bør du gøre dig nogle grundige overvejelser.

Du skal arbejde med crowdfunding, hvis du kan nikke genkende til nedenstående:

  • Du ønsker at modtage feedback på din prototype
  • Du vil nå ud til en masse potentielle kunder

Bliver din crowdfunding kampagne en succes, vil du højst sandsynligt opleve, at det er nemmere at rejse penge i fremtiden. Der er mange investorer, der holder øje med markedet for crowdfunding.

2. Al materiale skal være på plads på forhånd

Før du lancerer en kampagne, skal du sørge for, at al materiale er på plads. Det omfatter bl.a. billeder, tekster, videoer samt indhold på egen hjemmeside. Det kan sagtens betale sig at investere tid og ressourcer i materiale, da det helt naturligt vil have stor indflydelse på kampagnens succesrate.

Det gælder om at være god til at skabe en god fortælling om sit produktet med forskellige hjælpemidler. Der er samtidig ingen grund til at gøre noget forhastet, hvis man ikke har helt styr på sit indhold. Er du ikke helt tilfreds med dit materiale, bør du udskyde kampagnens lancering, så du kan finpudse dit indhold.

3. Gå efter medieomtale og brug de sociale medier

Ønsker du, at din crowdfunding kampagne skal blive en succes, kan du med fordel gå målrettet efter medieomtale. Har du opfundet et nyt produkt, som aldrig er blevet set før, kan det måske fange mediernes interesse. Din udfordring vil være at finde frem til de medier, der kunne have interesse i at skrive om dit produkt. Overtaler du en eller flere medier til at omtale dit projekt, er det meget sandsynligt, at der er andre medier, der vil følge trop.

De sociale medier er også glimrende at bruge, når man skal markedsføre en crowdfunding kampagne. Har du en stor følgerskare på sociale medier såsom Facebook, Instagram og Twitter, skal du selvfølgelig udnytte det. I den anledning kan du også tage kontakt til kendte (social media influencers), som har mange følgere. Finder du en række udvalgte personer og giver dem en prototype, kan du få en masse værdifuld omtale – og samtidig holde dine omkostninger nede på et minimum.

4. Åbn op for forudbestillinger

Lykkedes det dig at opnå dit mål med din crowdfunding kampagne, kan du ikke blot læne dig tilbage og glæde dig over din succes. Er du klog, så udnytter du den store hype og omtale. Det kan du f.eks. gøre ved at åbne op for forudbestillinger, så du kan få afsat en masse produkter. Der er ingen grund til at vente med at starte det officielle salg til, at man har fået produkterne på lager.

Du skal gøre nemt og hurtigt at foretage en forudbestilling på din hjemmeside. Du bør også være flink til at oplyse, hvornår dine kunder kan forvente at modtage det bestilte produkt.

Om forfatteren

Mit navn er Martin Stendahl Dyrhøj, og jeg er en produktiv iværksætter fra Viborg. Jeg har drevet virksomhed i adskillige år, hvor jeg har beskæftiget mig med alt fra affiliate marketing og e-handel til SEO, PR og tekstforfatning. Jeg driver virksomhederne, Testguro.dk og Saftpresseren.dk, som jeg bruger mange timer på hver dag.

Iværksætteri og crowdfunding har altid været to emner, der har fanget min interesse. Jeg følger med på med både Boomerang og Kickstarter, hvor der bliver lanceret mange interessante kampagner. Jeg støtter også jævnligt diverse kampagner, ligesom jeg har i tankerne at starte min egen kampagne på et tidspunkt.

Jeg mener ikke nødvendigvis, at crowdfunding er for alle. Sideløbende med min egen virksomhed arbejder jeg hos webshoppen Rito, som har fravalgt både crowdfunding, banklån m.v. Det synes jeg er ret fedt, men jeg kan dog sagtens forstå, at der er mange, der forsøger at rejse penge med crowdfunding.