Dansk Crowdfunding Forening | Fra græsrodsbevægelse til professionel branchenorganisation for crowdfunding

Fra græsrodsbevægelse til professionel branchenorganisation for crowdfunding

Skrevet af  den 
november 14, 2016

Så skete det. Crowdfunding har aldrig været større i Danmark, end det er lige nu. Efter 2 års arbejde trænger bevægelsens fundament til et nyt vingeløft.  

 

Markedet for crowdfunding og alternativ finansiering buldrer afsted i udlandet og vi følger (næsten) med i Danmark. Men vi har langt fra udnyttet det fulde potentiale og der er langt mellem de store succeshistorier. Den folkeskabte unicorn kapitaliseret i en dans mellem reward, equity og låne-crowdfunding venter stadig på sig. Det er ikke det nye Skype eller store industrivirksomheder, der hopper ombord i det såkaldte crowdfunding. Det er iværksætterne bag det lokale bageri, kulturprojekter eller nytænkende små forbrugerprodukter, der tager springet og blotter sig for den brede skare og de frie markedskræfter med fare for offentlig hængning. Og drejer det sig om equity-crowdfunding, er der slet ingen grund til at tale om tendenser endnu. Kun 2 projekter er først lige kommet i spil – hhv. Landmad på Crowdinvest (åben runde) og SmokeQuit på Invesdor (lukket runde).

 

Hvad holder os tilbage fra at udnytte det fulde potentiale af crowdfunding?

Afstanden har aldrig været kortere mellem kapital og kreativitet. Idé og marked. Dansk Crowdfunding Forening blev sat i verden for at hjælpe Danmark til at forstå og udnytte det fulde potentiale af internettets nye finansieringsmuligheder. Så hvad holder danskerne tilbage?

Jeg tror, at det tager lang tid at hoppe med på den tendens, at mange nye virksomheder i dag bliver ”fællesskabte” ud af en ny åben deleøkonomi. En økonomi hvor iværksættere hver dag indgår aftaler med et flertal af en ny type risikovillige og engagerede forbrugere og investorer via internettet. Forbrugerne løber en 10%-risiko for aldrig af få varen (Kilde: Kickstarter). Til gengæld støtter de en god sag og får med 90% sandsynlighed (og et par måneder ude i fremtiden) et innovativt produkt, der stort set ikke kan findes andre steder til samme lave pris. Investorerne løber en risiko for, at tabe de penge, de investerer via lån eller equity-crowdfunding. Til gengæld kompenseres de med chancen for et attraktivt afkast og ikke mindst den underholdningsværdi, der ligger i, at medvirke til en potentiel gazelles første skridt, som et stolt forældrepar, der søger spænding uden for fondsbørsens tryggere græsgange.

 

Det kræver en kulturindsprøjtning: ”Den Ny Andelsbevægelse”

Hvis vejen mellem crowdfunding-succeserne i Danmark skal forkortes og hvis relationerne mellem iværksættere og deres nye type bidragsydere skal forstås og styrkes, så kræver det en massiv kulturindsprøjtning. Vi har døbt det ”Den Nye Andelsbevægelse” – i mangel på bedre. Måske en lidt ”old school” udlægning af dette nye kapitel i Danmarkshistorien, men pointen er, at hver eneste dansker i det 21. århundrede står med helt nye og endnu bedre værktøjer til at tage en seriøs andel i vores vækstlag. I Danmark har vi mindst 10 aktive platforme, der giver dig tilbuddet. Desværre står de alle med den samme udfordring. Det er dyrt at gøre opmærksom på sig selv over for danskerne. Og hvorfor skulle danskerne lytte og altså tage andel i vækstarbejdet, når vi allerede har hyret det offentlige til at gøre arbejdet for os med et Erhvervsfremmesystem til en 5 mia. årligt (Kilde: FSR)? Desuden er Danmark gennemsyret af en låne- og fondsstøttekultur stimuleret af et skattesystem, der favoriserer fremmed- frem for egenkapital og central- frem for decentral udvælgelse af nationens nye vindervirksomheder. Med andre ord er bank, fond og offentlige rådgivere iværksætterens klassiske startsted i dagens Danmark. Folket er endnu en svag faktor.

Crowdfunding er opstået for at demokratisere kapitalmarkedet, give magten over pengene tilbage til folket og tilbyde manden med den gode idé verdens bedste kursus i iværksætteri.

 

Fra græsrodsbevægelse til professionel brancheorganisation

Et gammeldansk mundheld lyder:

”Når to danskere mødes, danner de par. Når tre danskere mødes danner de forening”.

Hvorfor skal vi danskere altid sætte os i en forening og snakke om problemerne. Hvorfor ikke bare løse dem? Det er min overbevisning, at crowdfundingmarkedet er skrøbeligt lige præcis i Danmark, hvor privatinvestorer brandbeskattes, markedsvolumen er minimal og den politiske velvilje svinger. Jeg tror på, at crowdfunding kan gøre Danmark til en virksomhedsfabrik og vende vækstkurven. Men det kræver, at danske crowdfunding-platforme og tilhængere af crowdfunding organiserer sig i et højere luftlag, hvor de med fælles kraft kan holde branchen i live og gøre opmærksom på sig selv over for danskerne, pressen og ikke mindst politikkerne.

 

Fremtidssikring med 1000 medlemmer 

Snart har 1000 danskere meldt sig under crowdfundingforeningens medlemsfaner. En håndfuld store idealistiske vendinger skal der vel til, hvis vi vil skabe en bevægelse. Men hvis bevægelsen skal lede til seriøse og varige forandringer både på kulturel og politisk niveau, så kræver det også en god gammeldags omgang foreningsarbejde, der hviler på et solidt økonomisk fundament. Dansk Crowdfunding Forening vil derfor gøre det nemt for alle at bidrage endnu mere til at fremme udbredelsen og anvendelsen af alle typer crowdfunding i Danmark. Vi har lige introduceret 2 nye medlemskaber: “Plusmedlem” og “Organisationsmedlem”. Det ene koster ikke mere end en double Mc. Muffin om måneden og opkræves helt automatisk. Så jeg håber, du vil tage pænt imod initiativet. Med flertallets hjælp skal vi nok få løftet det danske crowdfunding-miljø helt op i den internationale unicorn-liga.

 

Bliv fuldblodsmedlem nu

Fra kun DKK 19,- pr. måned. Tilmeld her

 

Hvad går bidraget til?

  • Flere inspirerende begivenheder om crowdfunding i hele Danmark (læs mere)
  • Bedre ressourcer til sparring og kvalificering af medlemmer om crowdfunding (læs mere)
  • Hold dialogen med politikerne i live og skab rammevilkår i verdensklasse (læs mere)
  • Crowdfunding analysen 2016 – vi samarbejder i øjeblikket med Vækstfonden om Danmarks til dato største crowdfundinganalyse
  • Bedre vejledning (læs mere)
  • Crowdfunding og iværksætteri på Folkemødet 2017 (læs mere)
  • Crowdfunding Prisen 2016 (læs mere)
Frederik er medstifter af Dansk Crowdfunding Forening og arbejder til dagligt hos Keystones som venture scout og matchmaker mellem business angels og virksomheder, der søger kapital eller kompetencer.