Dansk Crowdfunding Forening | Crowdfunding projektplanen

Crowdfunding projektplanen

Skrevet af  den 
januar 23, 2016
|

Nedenfor er vist et eksempel på aktiviteter og under-aktiviteter, du med fordel kan lade dig inspirere af og inkludere i din egen projektplanlægning. Hvert crowdfunding-projekt gribes an forskelligt, så opgavernes art og rækkefølge kan naturligvis variere.

1. Research  

  • Studér vindere og tabere i markedet
  • Læs online guides og få tips og tricks på din huskeliste
  • Læs platformenes play books
Evaluér “crowdfundability”

 

Koncept

  • Materiel/fysisk prototype klar
  • Realistisk udviklings & produktionsplan
  • Tydelig problem vs. løsning
  • Unique Selling Point
  • Peer-liste: validér potentiale gennem peers
  • Konkurrencefølsomhed

 

Relationer

  • Map/evaluér teamets netværk
  • Analysér og forstå dit “crowd”: størrelse, adfærd, kultur, touch-points, opnåelighed mv.
  • Brainstorm/evaluér rewards hos bruger/kunder

 

Organisation

  • Kompetenceafklaring
  • Én eller flere i teamet har ”crowdfunding-faktor”
  • Styr på projektleder(e) og tidskapacitet
  • Attraktive incitamenter

 

Drift

  • Økonomisk, teknisk og juridisk forsvarligt
  • Gode leverandørmuligheder
  • Tilstrækkelig produktionskapacitet

2. Planlægning

Få styr på kalenderen

 

Internt

  • Strategimøder
  • Workshop 1,2,3…
  • Interviews med potentielle holdspillere, ambassadører, partnere mv.
  • Kritiske leverance-deadlines
  • Arrangér egne events
  • Warm-up, soft-launch, launch

 

Eksternt

3. Indledende forberedelse

  • Udvidet projektplan
  • Offentliggørelse af crowdfundingplaner
  • Opbygning af preview-profil
  • Launch team stillingsopslag f.eks. via foreningens Facebook-gruppe eller nyhedsbrev
  • Rekruttering af launch team og evt. oprettelse af launch team Facebook gruppe
  • Heldags crowdfunding workshop med teamet
  • Sparring omkring preview-profil
  • Feedback på produkt
  • Feedback på kampagne og rewards
  • Basis opsætning af medie-liste

4. Produktion af kampagne

  • Materiale-deling med projektteam (præsentation, forretningsplaner, webadgang, profiladgange, billeder og grafik mv.)
  • Opdatering/optimering af kampagne-profil (tekst, headlines, rewards, uploades)
  • Grafik (overskrifter, illustrationer, billeder)
  • Optimering/opdatering af online profil (twitter, facebook mv.)
  • Opdatering af website og landingssider med call-to-action: “pre-order now”
  • Video teaser
  • Story board til 2 min. pitch-video
  • Foto shoot
  • Medielister
  • Mailudkast
  • Videoshoot og redigering

5. Pre-kampagne

  • Press kit
  • Kontakt-mails
  • Kontakt til målgruppen
  • Pre-medie kampagne
  • Thunder Clap
  • Pre-køber liste
  • Invitation til launch event
  • Aftale med lokale PR-agenter
  • Sidste opdatering af alle teammedlemmers netværk (privat og professionelt)

6. Kampagne

  • Afvikling af launch event
  • Promotion og kontakt til medier
  • Canvas calling
  • Opdatering og administration af medieliste
  • Support
  • Crowdfunding updates

Værktøjer

Google spreadsheet

Fordelen ved google spreadsheets er at budget, vigtige skemaer, lister, gantt-diagram og meget mere kan samles ét sted og samtidig deles med projektteamet. Tilmed er det gratis.

Teamgantt.com

Teamgantt er et professionelt projektplanlægningsværktøj designet til nemt og hurtigt at oprette, dragge og droppe aktiviteter og under-aktiviteter, ansvarsfordeling og deadlines. Værktøjet sender automatisk påmindelser til hvert enkelt teammedlem, så der er ikke er nogen undskyldninger, hvis arbejdet ikke bliver udført.

Frederik er medstifter af Dansk Crowdfunding Forening og arbejder til dagligt hos Keystones som venture scout og matchmaker mellem business angels og virksomheder, der søger kapital eller kompetencer.