Crowdfunding projektplanen

Nedenfor er vist et eksempel på aktiviteter og under-aktiviteter, du med fordel kan lade dig inspirere af og inkludere i din egen projektplanlægning. Hvert crowdfunding-projekt gribes an forskelligt, så opgavernes art og rækkefølge kan naturligvis variere.

[prkwp_spacer size=”15″]

1. Research  

  • Studér vindere og tabere i markedet
  • Læs online guides og få tips og tricks på din huskeliste
  • Læs platformenes play books
[prkwp_spacer size=”15″]
Evaluér “crowdfundability”
 
Koncept

  • Materiel/fysisk prototype klar
  • Realistisk udviklings & produktionsplan
  • Tydelig problem vs. løsning
  • Unique Selling Point
  • Peer-liste: validér potentiale gennem peers
  • Konkurrencefølsomhed

 
Relationer

  • Map/evaluér teamets netværk
  • Analysér og forstå dit “crowd”: størrelse, adfærd, kultur, touch-points, opnåelighed mv.
  • Brainstorm/evaluér rewards hos bruger/kunder

 
Organisation

  • Kompetenceafklaring
  • Én eller flere i teamet har ”crowdfunding-faktor”
  • Styr på projektleder(e) og tidskapacitet
  • Attraktive incitamenter

 
Drift

  • Økonomisk, teknisk og juridisk forsvarligt
  • Gode leverandørmuligheder
  • Tilstrækkelig produktionskapacitet
[prkwp_spacer size=”15″][prk_line]

2. Planlægning

[prkwp_spacer size=”15″]
Få styr på kalenderen

 
Internt

  • Strategimøder
  • Workshop 1,2,3…
  • Interviews med potentielle holdspillere, ambassadører, partnere mv.
  • Kritiske leverance-deadlines
  • Arrangér egne events
  • Warm-up, soft-launch, launch

 
Eksternt

[prkwp_spacer size=”15″][prk_line]

3. Indledende forberedelse

  • Udvidet projektplan
  • Offentliggørelse af crowdfundingplaner
  • Opbygning af preview-profil
  • Launch team stillingsopslag f.eks. via foreningens Facebook-gruppe eller nyhedsbrev
  • Rekruttering af launch team og evt. oprettelse af launch team Facebook gruppe
  • Heldags crowdfunding workshop med teamet
  • Sparring omkring preview-profil
  • Feedback på produkt
  • Feedback på kampagne og rewards
  • Basis opsætning af medie-liste
[prkwp_spacer size=”15″][prk_line]

4. Produktion af kampagne

  • Materiale-deling med projektteam (præsentation, forretningsplaner, webadgang, profiladgange, billeder og grafik mv.)
  • Opdatering/optimering af kampagne-profil (tekst, headlines, rewards, uploades)
  • Grafik (overskrifter, illustrationer, billeder)
  • Optimering/opdatering af online profil (twitter, facebook mv.)
  • Opdatering af website og landingssider med call-to-action: “pre-order now”
  • Video teaser
  • Story board til 2 min. pitch-video
  • Foto shoot
  • Medielister
  • Mailudkast
  • Videoshoot og redigering
[prkwp_spacer size=”15″][prk_line]

5. Pre-kampagne

  • Press kit
  • Kontakt-mails
  • Kontakt til målgruppen
  • Pre-medie kampagne
  • Thunder Clap
  • Pre-køber liste
  • Invitation til launch event
  • Aftale med lokale PR-agenter
  • Sidste opdatering af alle teammedlemmers netværk (privat og professionelt)
[prkwp_spacer size=”15″][prk_line]

6. Kampagne

  • Afvikling af launch event
  • Promotion og kontakt til medier
  • Canvas calling
  • Opdatering og administration af medieliste
  • Support
  • Crowdfunding updates

Værktøjer

Google spreadsheet
Fordelen ved google spreadsheets er at budget, vigtige skemaer, lister, gantt-diagram og meget mere kan samles ét sted og samtidig deles med projektteamet. Tilmed er det gratis.

[prkwp_spacer size=”15″]

Teamgantt.com
Teamgantt er et professionelt projektplanlægningsværktøj designet til nemt og hurtigt at oprette, dragge og droppe aktiviteter og under-aktiviteter, ansvarsfordeling og deadlines. Værktøjet sender automatisk påmindelser til hvert enkelt teammedlem, så der er ikke er nogen undskyldninger, hvis arbejdet ikke bliver udført.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *